Kontroll

Olika människor har olika grader av kontrollbehov. Oftast beror kontrollbehovet på bristen av något annat, exempelvis självförtroende eller just oförmågan att kontrollera något. Låt mig förklara, vi tar andras åsikter och tankar som ett exempel. För mig är det omöjligt att kontrollera vad alla i världen ska tycka om mig, jag kan påverka hur jag ska bli sedd men att kontrollera det är omöjligt. Därför hittar man andra saker som man kan ta total kontroll över. Exempel; mat och träning. Det är populärt område att ta kontroll över eftersom det är enkelt. Du kan själv välja hur mycket du vill äta och hur ofta du vill träna. Det är ett sätt att känna att man inte tappar fotfästet trots att man inte kan styra över andras handlingar och tankar. Oftast med en otrevlig twist vilket leder att det blir ett beroende, ett beroende att kontrollera och tillslut ett beroende som du inte kan kontrollera över. När man sedan känner att man inte kan hantera en svår situtation använder man sitt substitut till det man inte kan kotrollera.

När man tänker på substitutet känns det ofta behagligt, man blir taggad för att sedan känna sig väldigt avtrubbad och det går en våg av missnöje i kroppen. Ändå känns det alltid så bra vid första tanken på substitutet.

Och även fast man insett att det är fel sätt att hantera svåra situationer är det väldigt lätt att falla tillbaka. Det är ett enkelt sätt att ta kontroll och känna sig nöjd med sig själv. För lätt. Nästan obra lätt eftersom man lätt ramlar tillbaka ner i i det träsket trots att man tagit sig upp ur det.

Jag tror att alla har en form av kontrollbehov. Dock i olika grader. Vissa vill ha korntroll hela tiden och vissa är tillfredställda med att go with the flow. Jag tror att det bästa är att placera sig någonstans på en medelnivå om detta är möjligt. Det är viktigt att man har kontroll och att man i det lägger in anvsvar men att det inte går till överdrift och trycker bort känslor som man egentligen måste ta tag i och bearbete.

LOVE
T


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0