För en bra start på dagen

När jag var liten (läs: när jag gick i nian) hade jag fruktansvärt svårt att få i mig frukost på morgonen. Det tog liksom emot och jag blev alltid super illamående. Om det inte vore nog med det, varje gång jag åt frukost på tvång blev jag tidigare hungrig för lunch än om jag struntade i det. Och vi är inte klara här, eftersom jag alltid haft det knepigt med mat/utseende tyckte jag att det var ett strålande sätt att spara in några kalorier på. Dumma, dumma unge.

Vad jag inte visste då var att förbränningen lägger sig i ett slags viloläge under kvällen och när man väl äter på morgonen kickstartar man igång det igen. Alltså, äter jag frukost klockan 7 förbränner jag mer än om jag väntar tills lunch klockan 12 eftersom kroppen sparar alla kalorier från föregående middag. Kroppen behöver bränsle för att orka och äter man frukost blir man mer pigg under hela dagen. Den lägger liksom en grund som håller i sig. Jag säger inte nu att frukosten gör att man inte blir hungrig resten av dagen men sötsuget minskas (speciellt under eftermiddagen, märkligt men sant), humöret håller en mer jämn nivå och man orkar mer.

Därför har jag börjat äta frukost igen och nu är jag beroende av den. Ibland är det enda anledningen till att jag orkar masa mig ur sängen, en god frukost och mitt morgonkaffe

Njut av frukosten, ingen annan mår så bra av den som du.
T - för din skull 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0