Spetskaka

Idag blev en bakdag minsann, här är receptet på Spetskaka som jag gjort till efterrätt. Vi ska äta den strax med kanel- och äppelglass. Mumma!

Det här behöver du :
75 gram margarin
2 ägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk

Glasyren :
2 msk rumsvarmt margarin
1 dl strösocker
2 msk grädde


GÖR SÅHÄR :
Ta ut smöret i god tid så det hinner bli mjukt & rumsvarmt. Vispa ägg & strösocker pösigt & vitt. Blanda de torra ingredienserna, vetemjöl, bakpulver & vaniljsocker. Vänd ner i smeten. Tillsätt smöret & mjölken sist. Häll i smord rund ugnsform med löstagbara kanter. Grädda 35 min i 175 grader. Ta ut kakan och bred försiktigt på glasyren. Grädda ytterliggare ca 15 min tills glasyren fått ett spetsmönster och lite färg.

Nu måste jag gå och förbereda!

T


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0